Automat sprzęgłowy AV do WFM

18 listopad 2023 Written by o jednośladach 261
Automat sprzęgłowy AV do WFM

Zjednoczone Zespoły Gospodarcze "Veritas" dostarczyły nam do oceny automat sprzęgłowy przeznaczony do motocykla WFM i WSK. Automat ten działa na zasadzie wykorzystania ruchu dźwigni zmiany biegów do jednoczesnego rozłączania sprzęgła. Automaty tego typu posiadają, jak dotychczas, jedynie motocykle JAWA oraz angielskie Triumph. Przypominamy, że w obu tych motocyklach zmiana biegów następować może bez naciskania rączki dźwigni sprzęgła na kierownicy. O ile w JAWIE i Triumphie cały mechanizm automatycznego wyłączania sprzęgła wkomponowany jest konstrukcyjnie w mechanizm zmiany biegów i znajduje się pod pokrywą skrzynki biegów, o tyle w automacie AV, przeznaczonym do zabudowy bez zmiany istniejącej konstrukcji motocykla,
Oba elementy auto-matu znajdują się na zewnątrz silnika. Dołączenie automatu następuje przez zczepienie linki łączącej automat z linką sprzęgłową motocykla. Po zdjęciu dźwigni zmiany biegów zakładamy na jej oś poszczególne tłoczone z blachy stalowej części automatu, które z obudową silnika związane będą jeszcze śrubą dwustronną, wkręconą w miejsce jednego z wkrętów pokrywy sprzęgłowej. Do automatu zakładamy dostarczoną w zestawie linkę bowdenowską specjalną, której drugi koniec łączymy z linką sprzęgłową. Musimy jeszcze rozlutować końcówkę tej ostatniej, zdjąć pancerz, wyciąć z jego długości około 7 cm, po czym ponownie założyć pancerz i zalutować końcówkę. W zasadzie jedyną kłopotliwą sprawą przy montażu automatu jest wspomniane właśnie lutowanie. Podczas jazdy na motocyklu wyposażonym w automat sprzęg-łowy AV pierwszą wyczuwalną zmianą jest znaczny wzrost siły potrzebnej do przełączania biegu. Gdy naciskamy na dźwignię stopą nie sprawia to większego kłopotu, lecz gdy podnosimy ją czub karni palców przy zmianie biegu na wyższy siła jest zbyt wielka. Znalezienie luzu, aczkolwiek z początku dość trudne daje się później przeprowadzać dość pewnie. Ruszanie z miejsca bez użycia dźwigni sprzęgła jest w za-sadzie możliwe, lecz wymaga dość dużej precyzji, a przede wszystkim oparcia lewej nogi na podnóżku. Niestety, konstrukcja automatu nie zezwala na takie ustawienie dźwigni względem podnóżka; aby ich gumowe nakładki znajdowały się na jednakowej wysokości nad jezdnią. Trzeba bowiem wiedzieć, że tylko takie ustawienie zezwala na dokonywanie zmian biegów w górę i w dół bez odrywania stopy od podnóżka. Gdy stopę trzeba oderwać, wtedy żegnaj precyzjo! Również możliwość rdzewienia i zanieczyszczenia linek przechodzących przez łącznik znajdujący się pod silnikiem nie wpływa korzystnie na lekkość; działania automatu. Wydaje się nam, że konstruktorzy powinni przeanalizować możliwość zmiany przełożenia mechanizmu, aby zmniejszyć siłę potrzebną do przeprowadzania zmian biegów jak również opracować łącznik osłonięty przed wpływami atmosferycznymi.
Warto by również przekonstruować automat tak, aby zapewnić możliwość wykorzystania całego zakresu regulacji lewego podnóżka. W obecnej wersji automat oddaje pewne usługi w trudniejszych sytuacjach drogowych, jak np. konieczność skrętu w ruchu miejskim z jednoczesnym pokazywaniem kierunku ręką, czy dojazd do garażu z urwaną linką sprzęgłową. Niestety, zbyt duża siła potrzebna do przełączania biegu przy zastosowaniu automatu AV nie będzie skłaniała użytkownika do ciągłego się nim posługiwania. Cena automatu dość niska - wraz z wszystkimi potrzebnymi do montażu elementami - 58 zł.
inż. T. SOBIECKI
Last modified on poniedziałek, 19 sierpień 2024 16:59

Please publish modules in offcanvas position.