W motorowerze tym zastosowano nowy zespół napędowy (symbol 010), o mocy podwyższonej do 1,7 KM oraz zwiększonej elastyczności, pozwalającej uzyskać lepsze przyśpieszenia potrzebne przede wszystkim w ruchu miejskim. Zastosowano w nim też wiele nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, jak np. sprzęgło odśrodkowe, jednobiegowa skrzynka biegów i odprężnik.

Silnik 010 Pojemność skokowa 49,3 cm3, Stopień sprężania 6,5, Moc nominalna 1,7 KM, Prędkość obrotowa mocy Nominalnej 4800 obr/min, Moment maksymalny 0,29 kGm, Odprężnik w głowicy, Sprzęgło odśrodkowe, Skrzynka biegów jednobiegowa, Całkowita długość Motoroweru 1660mm, Całkowita szerokość Motoroweru 580mm, Wysokość maksymalna 1020mm, Wymiary ogumienia 20" x 2,25", Masa motoroweru 45 kg, Pojemność zbiornika 4,2l, Przeciętne zużycie paliwa około 2 l/100 km,
Jak widać w motorowerze Pegaz Automatic 710 zastosowano; sprzęgło odśrodkowe jednobiegową skrzynkę biegów i odprężnik. Ponieważ zespoły te nie były dotychczas stosowane w motorowerach Komar, omówimy pokrótce zasadę ich działania.
Sprzęgło odśrodkowe
Sprzęgło odśrodkowe ( rys 3 ) składa się z kosza 1 połączonego nitami z kołem zębatym oraz zabieraka 2 sprzężonego za pomocą wielowypustu z wałem korbowym silnika. Zabierak jest zbudowany z trzech uchylnych segmentów , połączonych ogniwami 8 i ściągniętych sprężynami 5 . Na część walcową segmentów jest naklejona wykładzina cierna, którą spełnia tę samą rolę co tarcze cierne w sprzęgle tradycyjnym.
Do pracy tego sprzęgła wykorzystano siłę odśrodkową, która podczas wirowania zabieraka rozchyla segmenty i dociska je częścią walcową do wewnętrznej powierzchni walca kosza. Docisk wywołuje tarcie, które przenosi moment obrotowy silnika na koła . Całość podobnie jak sprzęgło tradycyjne pracuje w kąpieli olejowej. Przy uruchamianiu pojazdu zwiększamy prędkość obrotową silnika przez dodanie gazu. Siła odśrodkowa oddziałująca na segmenty , wzrasta wraz z prędkością wału korbowego, przewyższa siłę sprężyn i zaczyna dociskać segmenty do kosza sprzęgła. Siła tarcia, występująca w tym momencie pomiędzy segmentami a koszem , zaczyna przenosić napęd z silnika na tylne koło . Dalszy wzrost prędkości powoduje wzrost siły odśrodkowej, a co za tym idzie - całkowite włączenie sprzęgła, następuje automatycznie - przez dodanie gazu.
Jednobiegowa skrzynka biegów
W motorowerze Pegaz Automatic skrzynka biegów jest mniej skomplikowana niż w pozostałych motorowerach ( rys 4) , gdyż pełni rolę drugorzędną ; funkcje jej częściowo przejęły; - sprzęgło odśrodkowe, które dzięki poślizgom pełni przy ruszaniu rolę pierwszego biegu - silnik, który wskutek podwyższonej do 1,7 KM mocy i większej elastyczności umożliwia jazdę bez zmiany biegów. Ze względu na prostotę skrzynki jednobiegowej nie będziemy jej omawiać , gdyż konieczność rozbierania jej zachodzi bardzo rzadko.
Odprężnik

- luzujemy linkę sprzęgła przez wkręcanie śruby regulacyjnej znajdującej się w dolnej części silnika.
- odprężnik regulujemy śrubą regulacyjną znajdującą się na złączce cięgieł ; odprężnik powinien zacząć działać w połowie ruchu dźwigni,
- sprzęgło regulujemy wykręcając śrubę regulacyjną tak długo , aż dżwignia włączy sprzęgło przy luzie 1 - 2mm pomiędzy dżwignią a jej obsadą,
- dokręcamy przeciwnakrętki obu śrub regulacyjnych,
- sprawdzamy prawidłowość regulacji przez naciskanie dźwigni sprzęgła podczas pedałowania; jeżeli silnik rozpocznie prace po naciśnięciu dźwigni , regulację uważamy za dobrą, w przeciwnym wypadku wszystkie czynności powtarzamy
Sprzęgło odśrodkowe jest mechanizmem dość skomplikowanym , więc ewentualne usterki może usuwać tylko osoba dobrze znająca jego konstrukcję.
Art. z gazety Horyzonty Techniki 1973r.
Art. powstał dzięki Aleksandrowi