15 lat motoryzacji PRL - Wrocław Zakrzów - Prototyp Żaka
Motorowery Ryś znalazły już na rynku wielu odbiorców, mimo niewątpliwie wysokiej ich ceny, równej prawie cenie naszej popularnej 125-tki. W trosce o dostarczenie odbiorcom tańszego pojazdu, Zakłady Metalowe w Zakrzowie rozpoczynają w IV kwartale br. Produkcję modelu uproszczonego MR 2 Żak, którym przy zachowaniu identycznego silnika zrezygnowano z blaszanych osłon, szybkosciomierza, sygnału dzwiękowego, głębokotłoczonych błotników, stosując siodełko typu rowerowego, dzwonek rowerowy, prostrzy kształt błotników itp.....

na rynku pojawi się tani polski moped, w którym będziemy mogli oczekiwać obiektu powszechnego zmotoryzowania naszego społeczeństwa.
Produkcja mopedów w ZM Zakrzów zdecydowanie już okrzepła. Montaż ostateczny odbywa się na taśmie z wózkami przesuwanymi ręcznie, a w przyszłości mechanicznie.
Zdecydowanie wzrasta jakość produkcji, przy czym niemałym bodźcem dla Zakładu jest zamówienie 50 mopedów Ryś dla Kanady. Jest to pierwsza produkcja eksportowa zakrzowska i to do tego na wymagający rynek zamorski.

Żak MR2 opracowany przez tutejsze Biuro Konstruktorskie uzupełnia asortyment wytwarzanego sprzętu. Przewiduje się też w przyszłości zastosowanie nowego lżejszego silnika typu S38 produkcji specjalizujących się w dwusuwowych źródłach napędowych Zakładów Metalowych w Debie. Niestety w nowym silniku nie zrezygnowano z pedałów typu rowerowego komplikujacych konstrukcję, produkcję i bynajmniej nie wymaganych przez obowiązujące w Polsce przepisy. Apelujemy jeszcze raz o przejrzenie założeń dokumentacji i zlikwidowanie tej archaicznej, rowerowej spuścizny.
Artykuł z: Tygodnik Motor rok 1960.
Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę. Datki zostaną przekazane na dalszy rozwój strony.

Pozostała Literatura: