Jedno jest godne podkreślenia - uczciwość naszych sąsiadów. Moped można postawić z pełnym bagażem na rynku i śmiało, bez obawy chodzić cały dzień po mieście - o kradzieży nie ma mowy. Czasami śmieli się nawet kiedy zamykałem koło na kłódkę. Jeszcze coś - sympatia rodaków, gdy widzę rodaka na rodzinnym mopedzie - ogromna.
Całą trasę przejechałem bez defektu, a było tego ponad 900km, tak że wożenie części zapasowych okazało się zbędne.

Rekord natomiast padł przy powrocie do domu z Zakopanego do Chorzowa, tj. przeszło 200km, jechałem na pełnym gazie bez przystanku (stanąłem jedynie na 10 minut w Krakowie, aby zjeść posiłek). Średnia szybkość wynosiła 35km/godz. (jechałem przeważnie 45-50 km.godz.), która na tak górzystą trasę, pokonaną mopedem, wydaje mi się bardzo dobra. Nieprawdą jest wiec twierdzenie, że mopedem nie można pokonywać jednorazowo długich tras. Średnie zużycie paliwa wynosiło 1,9 - 2l/100 km.
Kilka uwag miałbym pod adresem fabryki produkującej te mopedy. Łańcuchy jak napędowy i jak sprzęgłowy są za słabe. Napędowy zerwał się po 1000km i był tak naciągnięty, że wymieniłem go na łańcuch z Simsona, a kosz sprzęgłowy musiałem wymienić po 3000 km.
Widelec w mopedzie nie jest najlepszy - w tej chwili mam już trzeci co gorsza części tej trudno dostać i musiałem przerobić widelec z mopedu Simson. Niestety i na tym przejechałem zaledwie 2000 km. Na szczęście przyszły widelce do Komara i mam znowu oryginalny. Wydaje mi się, że tego rodzaju widelce nie są najlepszym rozwiązaniem i lepsze są teleskopy (Jawa 555). To już wszystko. O tym ,że brak części wymiennych, nie warto już nawet pisać. Proszę was zachęćcie posiadaczy mopedów do takiej podróży, bo naprawdę warto - a koszt niewielki. Cała wycieczka kosztowała mnie 800zł, w tym mieści się 300 koron za 530zł oraz koszty wyżywienia, noclegu i benzyny. Szczegółowa kalkulacja podawana była niedawno zresztą na łamach Motoru. Mnie chodzi tylko o to, że za 800zł można mieć wspaniałą wycieczkę zagraniczną.
Z szacunkiem dla Waszego pisma
Opisał i fotografował PIOTR WIDERA
Z Motor 33/538 z 1962 r.