Motor o Komarze 231

18 czerwiec 2024 Written by o jednośladach 356
Komar 231 obsługa własna Motoru
Komar Mr-230, który choć narodził się z handlowej przezorności, bez specjalnej reklamy, jednak szybko znalazł odbiorców, ba stał się jednym z bardziej poszukiwanych pojazdów na naszym rynku. Jego cena 4.500 zł nie należy do umiarkowanych, ale w tej chwili trudno coś poradzić wobec faktu, że fabryka za każdy silnik produkcji wrocławskiej płaci po 2004 zł. Z tego też względu wytwórca w zasadzie odstępuje handlowi Komary po cenie kosztów własnych. A bywa, że i dokłada, gdyż ręczna produkcja zaledwie 12.000 sztuk nie gwarantuje dochodu. Wspominając o udanym starcie Komarów, warto przy tej sposobności dorzucić kilka szczegółów na temat dalszych zamiarów, z którymi nosi się fabryka. W roku bieżącym Zakłady nie mogą już liczyć na dostawę wrocławskich..
silników typu SM-02. Zastąpią je silniki S-38 z fabryki ZM Dęba, również dwusuwowe z przepłukiwaniem zwrotnym. Nada się więc okazja do poczynienia w Komarze pewnych poprawek ulepszeń, ograniczających się raczej do podniesienia jakości poszczególnych części. Krótko mówiąc, trwają przygotowania do taśmowej produkcji ulepszonych Komarów MR-231, z którymi taśma ma ruszyć w II kwartale 1962. Jak wynika z niżej podanej charakterystyki, w zasadzie nowy model niewiele będzie różnić się od dotychczasowego, w każdym razie nie zmieni swego wyglądu zewnętrznego. Dla orientacji w nawiasach podaliśmy charakterystykę dotychczasowego modelu.
Pozostałe szczegóły techniczne dotyczą zarówno obecnego jak i przygotowywanego Komara. Typ MR-231 (MR-230); ciężar własny pojazdu 43 kG (45 kG); dopuszczalne obciążenie użyteczne 100 kG 30 kG bagażu; największa szybkość 50 km/godz.; zużycie paliwa przy szybkości 35 km/godz. 1,8 1 100 wg katalogu; pojemność zbiornika paliwa 6 I; dopuszczalny ciężar całkowity 173 kG (175 kG); SILNIK — typ S-3; moc maksymalna 1,5 KM przy 5.000 obr./min.; największy moment obrotowy przy obr./min. 0,26 kGm przy 3500 obr./min.; objętość skokowa 49,8 cm; ilość cylindrów ł; średnica cylindra 38 mm; skok tłoka 44 mm; gaźnik G-12; stopień sprężania 6,5; największe jednostkowe zużycie paliwa dla mocy pełnej maksymalnej 450 gKM/godz; smarowanie mieszanka paliwa i oleju 201; ciężar suchego silnika 9 kG (10 kG);
PODWOZIE — rozstaw osi 1150 (1175 mm); całkowita długość pojazdu - 1750 mm (1801+ mm); całkowita szerokość pojazdu 600 mm; wznios rączek kierownicy - 950 mm; wznios siodła - 850 mm; prześwit -160 mm; naj-mniejszy promień skrętu w ;Lewo i w prawo - 1750 mm; rama - rurowa spawana; sprzęgle — mokre, wielotarczowe, korkowe; skrzynka przekładniowa - zblokowana z silnikiem; ilość biegów 2; przełożenie - 1,325 - I,55 (3,08-1,68); zmiana biegów -a pokrętną rękojeścią; zawieszenie kola przedniego - krótki wahacz pchany; zawieszenie kola tylnego - sztywne; napęd tylnego kola - łańcuch 1.2 x 4,88 - 106 ogniw przełożenie skrzynka przekładniowa; tylne ko t,54; wymiary obręczy kół — 23; wymiary ogumienia 23x2, 125 lub ;3x2x2,225; hamulce - szczękowe.
INSTALACJA ELEKTRYCZNA — napięcie znamionowe — 6V; rodzaj zapłonu — iskrownikowy; świeca — MI4x 1,25 — 225 wg Boscha; prądnica 6V16W (ZELMot 011); oświetlenie pojazdu - reflektor przedni; 15W 15W, światło tylne 1,5 W; sygnał — dźwiękowy — dzwonek.
Kilka dodatkowych informacji dotyczących poczynionych i projektowanych zmian i uzupełnień podaliśmy w podpisach pod zdjęciami.
Pierwszych pięć Komarów nowej wersji poddano już jazdom kontrolnym w różnych warunkach drogowych. Jeźdźcy fabryczni przebyli na nich 10.000 km - wzdłuż i wszerz Polski. Zebrane uwagi pozwolą na sformułowanie postulatów, których większość skierowana będzie pod adresem kooperatorów. Fabryka próbuje również przekonać wytwórnię w Dęba o konieczności uwzględnienia w silnikach S-38 sprzęgła odśrodkowego (bezwładnościowego). upraszczającego ruszanie z miejsca jedynie przez zwiększenie obrotów za pośrednictwem dodawania gazu. Czy ten słuszny postulat wzięty zostanie pod uwagę - jeszcze nie wiemy. W każdym razie warto dążyć do takiej zmiany. gdyż z mopedów korzysta głównie młodzież przesiadająca się z rowerów i nie mająca najczęściej elementarnego przygotowania w zakresie obsługi. Do takiego prostego wniosku dawno doszły wytwórnie francuskie czy niemieckie produkujące wyłącznie mopedy ze sprzęgłem automatycznym. Zresztą o względach bezpieczeństwa myślą również konstruktorzy Komara. Ulepszony model najprawdopodobniej nie będzie rozwijał większej szybkości niż 40 km/godz.- co godne jest odnotowania My również jesteśmy za tym aby pojazdy bliskiego zasięgu nie traciły charakteru roweru, nawet z chwilą dodania dodatkowego źródła napędu. Wspominając o przygotowaniu nowego Komara, ograniczyliśmy się tyko do informacji zgodnych w treści z opinią fabryki. W uzupełnieniu podajemy, te w roku bieżącym fabryka planuje wypuszczenie na rynek 25.000. sztuk Komarów, a więc 100% więcej niż w roku ubiegłym, zaś w następnej pięciolatce - po 150 000 rocznie(.). Będzie to możliwe po wybudowaniu projektowanego nowego zakładu. O Komarze, jego zaletach i wadach. napiszemy nieco obszerniej już z własnymi uwagami, po redakcyjnych badaniach drogowych. (tutaj kolejny art. o Komarze 231)
tekst i foto WIKTOR BILYX




Jeśli podoba Ci się moja działalność możesz postawić mi wirtualną kawę:
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Last modified on czwartek, 04 lipiec 2024 12:42

Please publish modules in offcanvas position.